Tips og tricks mod rygsmerter

Problemer med din ryg – Smerter eller stiv i ryggen! I denne tekst får du råd og tips til hvordan du nogle gange ville kunne afværge ondt i ryggen. Dette er ikke en læge-videnskabelig artikel, men et udtryk for vores sunde fornuft. Så brug artiklen på den måde!

Tips til at undgå ondt i ryggen

Følgende kan nogle gange hjælpe ved smerter i ryggen:

  1. Brug din krop aktivt når du har fri
  2. Brug din krop mere fysisk på arbejdet – for alle os der har kontorarbejde så er hæve sænkeborde et fint svar på noget af problemet (læs mere om her i den store guide til hæve sænkeborde)
  3. Træn din ryg – læs mere om træning af ryg her hos iForm.dk
  4. Træn dine mavemuskler – det kan du læse blandt andet læse om her hos Motion Online
  5. Træn din bækkenbund med bækkenbundsøvelser – Læs mere om de rigtige bækkenbundsøvelser her
  6. Løft ordentlig med din ryg – Det kan du læse mere info om her hos BFA
  7. Lav øvelser der styrker dine muskelpumper
  8. Sid ordentligt – Det handler om at bevæge sig mens man sider læs mere her hos DR og Guiden til ergonomiske kontorstole

Brug en stiv ryg til at undgå rygsmerter

En af de første tegn på at du er ved at udvikle rygsmerter er en stiv ryg. Det er et meget kraftigt tegn, hvis du begynder at få stiv ryg. Så er det bare med at komme igang med at bevæge sig, og laver øvelserne ovenfor. Så vil du på den måde kunne slippe for at få ondt i ryggen
Er der spørgsmål som du er bekymret for – så kontakt din læge eller fysioterapeut. Man kan ikke være for sikker når det kommer til ens helbred! De har en uddannelse i at assisteremed ryggen og hvad der ellers kunne være galt.

Vi anbefaler i øvrigt du også tager et kig på følgende sider: